ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان
1402/12/01
بازدید 82

ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان

محققان موسسه کارولینسکا در سوئد بررسی کرده‌اند که چگونه عادات نمایشگر کودکان آمریکایی با نحوه رشد توانایی‌های شناختی آنها در طول زمان ارتباط دارد.  آن‌ها دریافتند کودکانی که زمان متوسطی را صرف بازی‌های ویدیویی می‌کنند، هوش خود را بیش از حد متوسط   افزایش می‌دهند، در حالی که تماشای تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی نه تأثیر مثبت و نه منفی دارد.  نتایج در مجله Scientific Reports منتشر شده است...

کودکان روز به روز بیشتر و بیشتر وقت خود را جلوی صفحه نمایش می گذرانند.  اینکه چگونه این بر سلامتی آنها تأثیر می گذارد و اینکه آیا تأثیر مثبت یا منفی بر توانایی های شناختی آنها دارد، بحث داغ است.  برای این مطالعه حاضر، محققان موسسه Karolinska و Vrije Universiteit Amsterdam به طور خاص ارتباط بین عادات صفحه نمایش و هوش را در طول زمان مورد مطالعه قرار دادند.

 بیش از 9000 پسر و دختر در ایالات متحده آمریکا در این مطالعه شرکت کردند.  در سن نه یا ده سالگی، بچه ها مجموعه ای از تست های روانی را برای سنجش توانایی های شناختی عمومی (هوش) خود انجام دادند.  همچنین از کودکان و والدین آنها در مورد مدت زمانی که کودکان صرف تماشای تلویزیون و فیلم، بازی های ویدیویی و درگیر شدن با رسانه های اجتماعی می کنند، سؤال شد.

 بعد از دو سال پیگیری شد

 فقط بیش از 5000 کودک پس از دو سال پیگیری شدند و در آن مرحله از آنها خواسته شد که تست های روانشناسی را تکرار کنند.  این پژوهشگران را قادر ساخت تا بررسی کنند که چگونه عملکرد کودکان در آزمون‌ها از یک جلسه آزمون به جلسه دیگر متفاوت است و تفاوت‌های فردی را در اولین آزمون کنترل کنند.  آنها همچنین تفاوت‌های ژنتیکی را که می‌توانست بر هوش و تفاوت‌هایی که می‌توانست با سابقه تحصیلی و درآمد والدین مرتبط باشد، کنترل کردند.

 به طور متوسط، کودکان 2.5 ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون، نیم ساعت در شبکه های اجتماعی و 1 ساعت به بازی های ویدئویی کردند.  نتایج نشان داد کسانی که بازی‌های بیشتری از میانگین انجام دادند، هوش خود را بین دو اندازه‌گیری تقریباً 2.5 امتیاز هوشی بیشتر از میانگین افزایش دادند.  هیچ تأثیر معنی داری، مثبت یا منفی، تماشای تلویزیون یا رسانه های اجتماعی مشاهده نشد.

 تورکل کلینگبرگ، استاد علوم اعصاب شناختی در بخش علوم اعصاب، موسسه کارولینسکا، می‌گوید: «ما تأثیرات رفتار صفحه نمایش را بر فعالیت بدنی، خواب، سلامتی یا عملکرد مدرسه بررسی نکردیم، بنابراین نمی‌توانیم چیزی در مورد آن بگوییم».  "اما نتایج ما این ادعا را تایید می کند که زمان استفاده از صفحه نمایش عموماً توانایی های شناختی کودکان را مختل نمی کند و انجام بازی های ویدئویی در واقع می تواند به تقویت هوش کمک کند. این با چندین مطالعه تجربی در مورد بازی های ویدیویی مطابقت دارد."

 هوش ثابت نیست

 نتایج همچنین مطابق با تحقیقات اخیر است که نشان می دهد هوش یک کیفیت ثابت نیست، بلکه کیفیتی است که تحت تأثیر عوامل محیطی است.

 تورکل کلینگبرگ می‌گوید: «ما اکنون در حال بررسی اثرات سایر عوامل محیطی و چگونگی ارتباط تأثیرات شناختی با رشد مغز دوران کودکی هستیم.

 یکی از محدودیت‌های این مطالعه این است که فقط کودکان آمریکایی را پوشش می‌دهد و بین انواع مختلف بازی‌های ویدیویی تفاوتی قائل نمی‌شود، که انتقال نتایج به کودکان کشورهای دیگر با عادات بازی را دشوار می‌کند.  همچنین خطر گزارش خطا وجود داشت زیرا زمان نمایش و عادات خود رتبه‌بندی می‌شدند.

 این مطالعه توسط شورای تحقیقات سوئد و علوم اعصاب منطقه تحقیقات استراتژیک (StratNeuro) در موسسه کارولینسکا تامین مالی شد.  محققان هیچ تضاد منافعی را گزارش نمی کنند.

منبع: Sciencedaily.com

 

مترجم: پارمیس اسدی

دیدگاه ها
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پربازدید

افسردگی در کودکان
افسردگی در کودکان
افسردگی در کودکان
1403/07/22
مشکلات خواب در کودکان
مشکلات خواب در کودکان
مشکلات خواب در کودکان
1403/07/22
پرورش تفکر نقادانه در کودکان: کلیدهای نوآوری در تربیت نسل آینده
پرورش تفکر نقادانه در کودکان: کلیدهای نوآوری در تربیت نسل آینده
پرورش تفکر نقادانه در کودکان: کلیدهای نوآوری در تربیت نسل آینده
1403/07/11
اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی
اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی
اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی
1403/07/22
طراحی و برنامه نویسی توسط شرکت مهندسی ره رایان