استراتژی‌هایی برای مدیریت زمان صفحه نمایش و استفاده از فناوری دیجیتال
1402/12/01
بازدید 111

استراتژی‌هایی برای مدیریت زمان صفحه نمایش و استفاده از فناوری دیجیتال

زمان استفاده از صفحه نمایش و استفاده از فناوری دیجیتال می تواند بخشی از یک سبک زندگی سالم برای کودکان باشد، زمانی که آنها این موارد را با سایر فعالیت ها متعادل می کنند. برای رسیدن به این هدف، ممکن است به چند استراتژی برای مدیریت زمان صفحه نمایش نیاز داشته باشید...

برای کودکان 3 تا 11 ساله، این استراتژی ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

قوانین خانواده
کارهای روزمره
انتقال
انتخاب ها

قوانین خانواده برای استفاده از صفحه نمایش و استفاده از فناوری دیجیتال

قوانین خانواده در مورد استفاده از صفحه نمایش و استفاده از فناوری دیجیتال می تواند به فرزند شما کمک کند تا محدودیت ها و انتظارات خانواده شما را درک کند. برای کودکان بسیار خردسال، ایده خوبی است که قوانین را ساده و مختصر نگه دارید. و برای کودکان بزرگتر، می توانید این قوانین را بخشی از یک توافق نامه رسمی قرار دهید که شما و فرزندتان درباره آن بحث، مذاکره و امضا کنید.

در اینجا چند سؤال وجود دارد که به شما کمک می کند تا در خانواده خود در مورد زمان صفحه نمایش خود مذاکره کنید:

آیا دستورالعمل‌هایی درباره ساعات استفاده از صفحه نمایش می‌خواهید؟ آخر هفته ها، تعطیلات و روزهای بدون تکنولوژی چطور؟
چه زمانی فرزند شما می تواند از فناوری دیجیتال استفاده کند؟ مثلاً تا بعد از اتمام تکالیف یا نه در زمان صرف غذا؟ آیا کودکان باید ابتدا از شما بپرسند؟
فرزند شما کجا می تواند از فناوری دیجیتال استفاده کند؟ مثلا در اتاق های خانوادگی اما اتاق خواب نه؟
فرزند شما چگونه می تواند از فناوری دیجیتال استفاده کند؟ به عنوان مثال، برای پخش یک برنامه پازل یا ساخت انیمیشن اما برای تماشای ویدیوهای YouTube؟

وضع قوانین
مهم است که همه اعضای خانواده را در هنگام تنظیم قوانین خانواده در مورد زمان صفحه نمایش درگیر کنید. قوانین شما باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا روزهای مدرسه، تعطیلات آخر هفته و تعطیلات را پوشش دهد. قوانین همچنین باید نیازها و علایق در حال تغییر را با رشد فرزند شما در نظر بگیرند.
این ایده خوبی است که هر چند ماه یکبار و هر زمان که دستگاه جدیدی را وارد خانه خود می کنید، قوانین را مرور کنید. این به شما کمک می کند مطمئن شوید که قوانین همچنان نیازهای همه را برآورده می کنند.

قانون شکنی
گاهی اوقات فرزند شما ممکن است قوانینی را که شما بر سر آن توافق کرده اید زیر پا بگذارد. برای مثال، ممکن است فرزندتان بدون اینکه از او بپرسد، روی تبلت بازی کند. شما می توانید در مورد برخی از عواقب این موقعیت ها با فرزندتان بحث و توافق کنید. به عنوان مثال، پیامد استفاده از تبلت بدون درخواست ممکن است عدم استفاده از تبلت برای یک روز باشد.

روال ها و زمان صفحه نمایش
روتین ها به کودکان کمک می کند بدانند چه کاری، چه زمانی و چند وقت یکبار انجام دهند. این بدان معناست که روال‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا از زمان صفحه نمایش و استفاده از فناوری دیجیتال در زندگی خانوادگی خود به روشی مناسب خود و خانواده‌تان استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید محدودیت‌هایی برای مدت زمان صفحه نمایش ایجاد کنید، می‌توانید این را بخشی از یک روال معمول کنید. ممکن است تصمیم بگیرید که فرزندتان می تواند تلویزیون تماشا کند یا از تبلت استفاده کند، اما فقط بین ساعت 5 تا 6 بعد از ظهر. یا برنامه روتین شما ممکن است فقط یک برنامه قبل از شام یا هر چیزی که برای خانواده شما مناسب است باشد.

روال‌ها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا تضاد در مورد زمان صفحه نمایش را به حداقل برسانید. برای مثال، اگر نمی‌خواهید فرزندتان از وسایل دیجیتالی در ماشین استفاده کند، ممکن است یک روال ماشین داشته باشید که شامل گوش دادن به موسیقی یا پادکست‌های خانوادگی است.

انتقال زمان وسایل دیجیتالی
کودک شما ممکن است برایش سخت باشد که تماشای تلویزیون یا بازی با تبلت را متوقف کند، به خصوص اگر اوقات خوبی داشته باشد. برنامه ریزی برای انتقال به فعالیت های دیگر می تواند کار را آسان تر کند.

در اینجا چند نکته وجود دارد:

قبل از شروع جلسه، انتظارات فرزندتان را درباره یک جلسه تماشای صفحه تنظیم کنید. می توانید بگویید، "می توانید یک برنامه را تماشا کنید" یا "می توانید تا زمان حمام تماشا کنید".
زمان خود را انتخاب کنید اگر می توانید، فرزندتان را وادار کنید که استفاده از فناوری دیجیتال را در یک استراحت طبیعی متوقف کند. به عنوان مثال، سعی کنید زمان حمام را برای زمانی برنامه ریزی کنید که کودک شما یک سطح از یک بازی را به پایان رساند یا زمانی که یک برنامه تلویزیونی به پایان می رسد.

زمانی که تقریباً زمان توقف فرا رسید به کودک خود هشدار دهید.

به عنوان مثال، "علی، زمان خاموش کردن تلویزیون در پایان برنامه است" یا "علی، شما 10 دقیقه دیگر روی تبلت دارید".
به فرزندتان زمان بدهید تا در کاری که انجام می دهد صرفه جویی کند. می‌توانید به شما کمک کنید - برای مثال، ممکن است بگویید: «علی، اکنون وقت آن است که دیگر از رایانه استفاده نکنی. دوست داری بازی آن را ذخیره کنی تا بعداً از همینجا ادامه دهی؟

یکی از نکات کلیدی این است که فرزندتان را تشویق کنید تا بر اساس کیفیت، در مورد زمان صفحه نمایش انتخاب کند. برای انجام این:

با فرزندتان در مورد آنچه که یک برنامه، بازی، برنامه تلویزیونی یا فیلم با کیفیت خوب می سازد صحبت کنید.
با کودک خود بازی کنید یا برنامه تلویزیونی تماشا کنید و در مورد کیفیت خوب آن صحبت کنید.
از فرزندتان بپرسید که آیا فکر می کند محتوای با کیفیت را انتخاب کرده است یا خیر.

 

ترجمه: پارمیس اسدی


منبع: Raisingchildren.net.au

دیدگاه ها
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پربازدید

اخبار سازمان نظام روانشناسی
اخبار سازمان نظام روانشناسی
اخبار سازمان نظام روانشناسی
1402/08/02
ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان
ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان
ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان
1402/12/01
روانشناسی رنگها
روانشناسی رنگها
روانشناسی رنگها
1402/10/04
راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس در کودک
راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس در کودک
راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس در کودک
1402/11/19
طراحی و برنامه نویسی توسط شرکت مهندسی ره رایان