چرا بارداری برای بعضی از مادران استرس ایجاد میکند؟
1402/10/20
بازدید 74

چرا بارداری برای بعضی از مادران استرس ایجاد میکند؟

برای برخی از زنان، فهمیدن باردار بودن می تواند به خودی خود یک تجربه استرس زا باشد. ممکن است احساس کنید کنترل خود را از دست داده اید یا منابع کافی برای مدیریت آنچه را که تجربه خواهید کرد ندارید. استرس می تواند ناشی از داشتن بارداری برنامه ریزی نشده باشد، یا باردار شدن پس از تجربیات منفی قبلی با بارداری، تولد یا مادر شدن، مانند سقط جنین یا مرگ نوزاد. همچنین تغییرات فیزیکی که برای مادران ایجاد میشود میتواند عامل استرس باشد...

بارداری می تواند باعث استرس شود در چالش هایی مانند مشکلات مالی، تغییر خانه و تغییر شغل. استرس‌های عاطفی، مانند غم و اندوه، مانند مرگ در خانواده، اضطراب گذشته، افسردگی یا سایر بیماری‌های روانی، می‌توانند باعث استرس بیشتر در دوران بارداری شوند، والدینی که دچار مشکلات مواد مخدر و الکل هستند. اگر بیش از یکی از موارد ی که گفته شد به طور همزمان برای آنها رخ دهد، ممکن است استرس بیشتری را تجربه کنند.

 

آیا استرس می تواند بر مادر و کودک تأثیر منفی بگذارد؟

استرس مزمن (مداوم) می تواند بر سلامت یا رفاه شما تأثیر بگذارد و می تواند شامل سردرد، مشکلات خواب، تنفس سریع و ضربان قلب باشد.

برخی از افراد ممکن است دچار موارد زیر شوند و آن را تجربه کنند:

افکار وسواسی
نگرانی یا اضطراب
خشم
مشکلات خوردن (غذا زیاد یا کم، یا انواع نادرست غذا)

 

استرس مزمن همچنین می تواند برای کودک شما مشکلاتی ایجاد کند. مانند تأثیراتی بر رشد جنین متولد نشده و طول مدت بارداری باشد و همچنین می توانند باعث بروز مشکلات در رشد جسمی و ذهنی کودک شما و همچنین مشکلات رفتاری در دوران کودکی را افزایش دهد.

 

علائم استرس در دوران بارداری

اگر باردار باشید یا نباشید، بدن تحت استرس تغییرات فیزیکی و شیمیایی را تجربه می کند. برخی از رایج ترین علائم استرس در دوران بارداری شامل موارد زیر است:

افزایش ضربان قلب یا تپش قلب
سردرد
کمر درد
ناراحتی شکم
دندان قروچه
مشکل در تمرکز
خستگی مفرط
مشکل در خوابیدن
از دست دادن اشتها
پرخوری
احساس نگرانی، ناامیدی، خشم یا غم
از دست دادن علاقه به بودن در کنار دیگران
نیاز مفرط به بودن در کنار افراد دیگر یا احساس ترس از تنهایی

 

اثرات استرس در دوران بارداری

 

در حالی که برخی از استرس ها طبیعی و سالم هستند، استرس بیش از حد یا استرس کنترل نشده می تواند بر سلامت، بارداری و جنین شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر سطح بالایی از استرس دارید، ممکن است به مکانیسم های مقابله ای ناسالم مانند الکل، سیگار،  مواد مخدر (مانند ماری جوانا) یا تغذیه ناسالم روی بیاورید.

استرس بیش از حد همچنین می تواند به اضطراب و یا افسردگی منجر شود. شرایط سلامت روانی که می تواند بر بارداری و رفاه عمومی شما تأثیر بگذارد. سطوح بالای استرس همچنین می تواند شرایط مزمن شما را تشدید کند و همچنین شما را مستعد ابتلا به بیماری ها کند. و اگر سطح استرس شما برای مدت طولانی بالا بماند  مثلا در طول بارداری و بعد از آن  احتمالاً می تواند منجر به  فشار خون بالا و بیماری قلبی شود.

استرس در دوران بارداری چه عوارضی بر روی جنین دارد؟

استرس منظم و روزمره در دوران بارداری به کودک شما آسیبی نمی رساند. اما استرس شدید، مزمن و طولانی مدت می تواند در برخی موارد خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

سقط جنین
زایمان زودرس
نوزاد کم وزن
تاخیر در رشد

 

نوزادانی که خیلی زود یا خیلی کوچک به دنیا می آیند نسبت به نوزادان با وزن طبیعی با عوارض بیشتری روبرو می شوند.
با توجه به تغییرات هورمونی و فیزیولوژیک در بدن مادر باردار، استرس و اضطراب با درجات مختلف در فرد باردار بروز می کند. استرس در این دوران می تواند برای مادر وجنین با عوارضی همراه باشد. بنابراین  آرامش فرد باردار در این دوران می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.از اینرو باید تمهیدات اساسی برای آرامش مادر اندیشیده شود.یکی از آرامش بهش ترین این راهها موسیقی می باشد. فرد باردار می تواند با گوش دادن به موسیقی بر استرس خود غلبه نماید.

از آنجا که استفاده از انواع داروهای آرام بخش بعلت اثرات نا مشخص بر جنین با محدودیتهایی همراه می باشد، بنابراین بهترین روش و پیشنهاد، استفاده از موسیقی درمانی می باشد که در مطالعات مختلف بعنوان راه حلی مناسب در نظر گرفته شده است.

 

گردآورنده: مهسا شعبانی

دیدگاه ها
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پربازدید

ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان
ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان
ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان
1402/12/01
اخبار سازمان نظام روانشناسی
اخبار سازمان نظام روانشناسی
اخبار سازمان نظام روانشناسی
1402/08/02
روانشناسی رنگها
روانشناسی رنگها
روانشناسی رنگها
1402/10/04
راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس در کودک
راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس در کودک
راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس در کودک
1402/11/19
طراحی و برنامه نویسی توسط شرکت مهندسی ره رایان