چرا برخی از کودکان رختخواب را خیس می کنند؟
1402/11/19
بازدید 103

چرا برخی از کودکان رختخواب را خیس می کنند؟

شب ادراری در خانواده ها دیده می شود. شب ادراری یک موضوع ارثی است مثل زمانی که کودکان رنگ چشم یا خصوصیات اخلاقی را به ارث می‌برند ممکن است شب ادراری را نیز به ارث ببرد.

 

مهم ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که هیچ کس از عمد رختخواب را خیس نمی کند. این کاری است که نمی توانید انجامش دهید. به دلایلی، بچه‌هایی که رختخواب را خیس می‌کنند، نمی‌توانند احساس کنند که مثانه‌شان پر است و برای ادرار کردن در توالت از خواب بیدار نمی‌شوند. گاهی اوقات کودکی که رختخواب را خیس می کند، رویای واقع بینانه ای می بیند که در حمام در حال ادرار کردن است - فقط بعداً از خواب بیدار می شود و متوجه می شود که تخت کاملاً خیس است.

 

بسیاری از کودکانی که رختخواب را خیس می کنند، خواب عمیقی دارند. آیا والدینتان از اینکه بیدار کردن شما سخت است شکایت دارند؟ تلاش برای بیدار کردن کسی که رختخواب را خیس می کند ممکن است سخت باشد - فرد فقط خواب می ماند.

 

برخی از کودکانی که رختخواب را خیس می کنند هر شب این کار را انجام می دهند. برخی دیگر برخی از شب ها خیس و در برخی دیگر خشک هستند. بسیاری از بچه ها می گویند که وقتی در خانه دوست یا یکی از اقوام می خوابند به نظر می رسد خشک تر هستند. این به این دلیل است که کودکانی که نگران خیس کردن تخت هستند ممکن است زیاد نخوابند یا خیلی سبک بخوابند. بنابراین مغز ممکن است فکر کند: "هی، تو! تخت دیگران را خیس نکن!" این می تواند به شما کمک کند حتی اگر از آن آگاه نباشید خشک بمانید.

 

چه چیزی می تواند کمک کند؟

خبر خوب این است که تقریباً همه بچه هایی که رختخواب را خیس می کنند، در نهایت متوقف می شوند. پس اگر هر شب تخت را خیس میکنند، ناامید نشوید. و نگران نباشید که چه از نظر جسمی و چه از نظر عاطفی عادی نیستید. شب ادراری معمولاً به دلیل مشکلی در بدن یا احساسات شما ایجاد نمی شود.

 

این احتمال وجود دارد که شب ادراری خود به خود برطرف شود. اما اگر این مشکل را دارید، باز هم بهتر است شما و فرزندانتان در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

پزشک از شما سؤالاتی می پرسد و مهم است که به آنها صادقانه پاسخ دهید و احساس خجالت نکنید. به یاد داشته باشید، شب ادراری آنقدر رایج است که پزشک شما احتمالاً بسیاری از کودکانی را که این کار را انجام می دهند درمان می کند. پزشک شما را معاینه می کند و احتمالاً برای آزمایش نمونه ادرار می خواهد.

 

برخی از کودکانی که مشکلات دیگری مانند یبوست (زمانی که مرتب مدفوع نمی کنید)، خیس شدن در طول روز یا عفونت های ادراری (UTIs) دارند، ممکن است به آزمایش های اضافی نیاز داشته باشند.

 

چه چیز دیگری باید بدانم؟ اگر کودک شما تخت را خیس می کند، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا خشک بماند. سعی کنید بعد از شام چیزی ننوشند و به یاد داشته باشند که قبل از رفتن به رختخواب به دستشویی بروند.

 

بسیاری از پزشکان فکر می کنند که بهترین درمان برای شب ادراری برنامه ای است که مغز شما را برای انجام یکی از این دو کار دوباره آموزش می دهد:

 

آنها را بیدار کنید تا بتوانند به دستشویی بروند.

این برنامه شامل انجام تمرینات مثانه مانند صبر کردن برای ادرار کردن در طول روز، مطالعه و تصور خشک ماندن یا حتی استفاده از زنگ هشدار کوچک است. زنگ هشدار به پدی که در شب در لباس زیر قرار می گیرد وصل می شود. اگر شروع به ادرار کردن کنند، پد رطوبت را حس می کند و زنگ هشدار را به صدا در می آورد. آلارم‌های مختلف صدای بلندی ایجاد می‌کنند، می‌لرزند یا هر دو را انجام می‌دهند، اما استفاده از آن‌ها آسان است و می‌تواند به بیدار کردن حتی عمیق‌ترین افراد در خواب کمک کند.

 

داروهایی برای بچه هایی وجود دارد که رختخواب را خیس می کنند. آنها ممکن است به طور موقت به شما کمک کنند، اما شب ادراری را درمان نمی کنند. این داروها زمانی که با زنگ هشدار یا سایر برنامه های آموزشی ترکیب شوند، بهترین اثر را دارند.

 

ممکن است برای آموزش مجدد مغز کمی تمرین لازم باشد و باید صبور باشید. اما در نهایت از خیس کردن تخت خودداری می کنند.

منبع: kidshealth.org

ترجمه: پارمیس اسدی

دیدگاه ها
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پربازدید

اخبار سازمان نظام روانشناسی
اخبار سازمان نظام روانشناسی
اخبار سازمان نظام روانشناسی
1402/08/02
ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان
ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان
ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان
1402/12/01
روانشناسی رنگها
روانشناسی رنگها
روانشناسی رنگها
1402/10/04
راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس در کودک
راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس در کودک
راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس در کودک
1402/11/19
طراحی و برنامه نویسی توسط شرکت مهندسی ره رایان