روانشناسی رنگها
1402/10/04
بازدید 52

روانشناسی رنگها

روانشناسان متخصص در زمینه ی کودک معتقدند که رنگ اتاق خواب یکی از ملاک های مهم در طراحی اتاق خواب کودک است، چرا که تاثیر بسیار زیادی در میزان به چالش کشیدن خلاقیت کودک و شادی روحیه ی او دارد.

رنگ های به کار رفته در اتاق

از نظر روانشناسان بیشترین چیزی که انسان ها در کودکی به آن نیاز دارند، آرامش است و به همین دلیل توصیه می شود برای رنگ آمیزی سرویس خواب، دیوار ها و یا به طور کلی قسمت های اصلی اتاق خواب کودک از رنگ های خنثی، روشن و یا نود استفاده شود تا چشم کودک رنگ های آرامش بخش را ببیند .البته باید دقت شود که یکنواختی و سکون زیادی هم باعث حوصله سر بر شدن و مرگ خلاقیت در فضا و نتیجتا در کودک می شود. به همین علت بهتر است که در انتخاب رنگ جزییات مانند پرده یا قفسه ها و مبلمان کمی جسارت به خرج داده و از انواع رنگ های شاد استفاده شود.

 

رنگ قرمز:

قرمز سرشار از انرژی است که هرچه شدت آن بیشتر باشد، این انرژی بیشتر خواهد بود. به همین سبب می‌تواند به میزان زیادی موجب ترشح آدرنالین در انسان شود. این رنگ برای اتاق نشیمن یا محل ناهارخوری پیشنهاد می‌شود؛ زیرا می‌تواند افراد را به مکالمه با یکدیگر ترغیب کند. همچنین استفاده از این رنگ در محل‌های ورودی می‌تواند احساس اولیه‌ی خوبی را به دیگران منتقل کند. از آنجایی که رنگ قرمز باعث افزایش فشار خون، سرعت تنفس و ضربان قلب می‌شود، استفاده از آن در اتاق خواب بسیار مناسب است.

 

رنگ زرد:

رنگ زرد یک رنگ نشاط‌ آور محسوب می‌شود؛ این رنگ که هم‌رنگ پرتوهای طلایی خورشید بوده و پر از انرژی است، برای آشپزخانه، محل ناهارخوری و حمام‌ها مناسب است. در سالن‌ها و فضاهای کوچک رنگ زرد می‌تواند در القای احساسات مثبت مؤثر واقع شود. این رنگ اگرچه یک رنگ شاد محسوب می‌شود، اما برای استفاده به عنوان رنگ اصلی دکوراسیون داخلی پیشنهاد نمی شود. به نظر می‌رسد افرادی که بیشتر در مکان‌های زرد رنگ هستند، در بلندمدت بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. همچنین کودکان در اتاق‌های زرد بیشتر گریه می‌کنند؛ زیرا این رنگ گاهی احساساتی مانند خشم و ناامیدی را نیز در انسان به وجود می‌آورد. معمولا از رنگ زرد برای تحریک اعصاب استفاده می‌شود.

 

رنگ آبی:

این رنگ به رنگ آرامش معروف است و از آنجایی که این رنگ آسمانی می‌تواند به انسان آرامش بدهد، اغلب برای اتاق خواب و حمام توصیه می‌شود. آبی میزان فشار خون و ضربان قلب را کاهش داده و نفس کشیدن را آهسته‌تر می‌کند. به همین خاطر استفاده از آن به عنوان رنگ اصلی گاه ممکن است موجب سکون و احساسات ناخوشایند شود. اگر قصد دارید از آبی به عنوان رنگ اصلی دکوراسیون داخلی استفاده کنید، بهتر است احساس سردی آن را با انتخاب رنگ‌های گرم برای سایر اجزای دکوراسیون مانند مبلمان یا پرده‌ها جبران کنید.

آبی فیروزه‌ای برای محل‌هایی مانند سالن‌های اصلی منزل که جمعیت در آن زیاد است و یا آشپرخانه‌های بزرگ پیشنهاد می‌شود. اما بهتر است از آبی تیره زیاد استفاده نکنید؛ زیرا این رنگ موجب غم و اندوه می‌شود و استفاده از آن به عنوان رنگ اصلی در میان دیگر رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روحیه‌ی افراد داشته باشد.

 

رنگ سبز:

سبز تقریباً برای همه‌ی مکان‌ها، یک رنگ مناسب به نظر می‌رسد. استفاده از رنگ سبز به عنوان رنگ اصلی دکوراسیون داخلی موجب آرامش می‌شود و استفاده از آن در آشپزخانه، به آن طراوات و شادابی می‌بخشد. روانشناسان رنگ سبز را موجب استراحت روح انسان می‌دانند. رنگ سبز همچنین به قدرت باروری کمک می‌کند، از این رو برای اتاق خواب یک رنگ ایده‌آل است.

 

رنگ بنفش:

بنفش هم یک رنگ سرد و هم یک رنگ گرم محسوب می‌شود و ترکیبی از خواص رنگ‌های سرد و گرم را داراست. رنگ بنفش تیره یک رنگ لوکس و چشم‌گیر برای دکوراسیون داخلی است و آن را خلاق نشان می‌دهد. بنفش روشن برای اتاق خواب نیز مناسب است؛ این رنگ همان تأثیرات مثبت رنگ آبی را دارد اما ویژگی‌های منفی مانند ایجاد احساس خستگی را ندارد.

 

رنگ نارنجی:

این رنگ سبب ایجاد احساس شور و شوق و هیجان می‌شود و یک رنگ پر انرژی به حساب می‌آید. به همین خاطر رنگ خوبی برای اتاق خواب یا اتاق نشیمن نیست اما برای دکوراسیون داخلی مکان‌های ورزشی مانند باشگاه‌ها گزینه‌ی مناسبی است.

 

رنگ بژ:

رنگ بژ در واقع نوعی قهوه‌ای مایل به زرد است که با خاکستری تعدیل شده است. این رنگ نمودی روشن دارد و معمولاً با انواع سبک‌های سنتی و مدرن دکوراسیون داخلی همخوانی دارد. بژ در بین رنگ‌های دکوراسیون داخلی یک رنگ خاص محسوب شده و طرفداران زیادی دارد. استفاده از این رنگ برای مبلمان و پرده‌ها بسیار رایج است.

دیدگاه ها
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پربازدید

ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان
ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان
ارتباط میان عادات نمایشگر با رشد توانایی های شناختی کودکان
1402/12/01
اخبار سازمان نظام روانشناسی
اخبار سازمان نظام روانشناسی
اخبار سازمان نظام روانشناسی
1402/08/02
روانشناسی رنگها
روانشناسی رنگها
روانشناسی رنگها
1402/10/04
راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس در کودک
راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس در کودک
راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس در کودک
1402/11/19
طراحی و برنامه نویسی توسط شرکت مهندسی ره رایان